Luontopositiivinen matkailu on konkreettinen tapa yhdistää liiketoiminta, luonnon hyvinvointi ja asiakkaille tarjottava kokemus. Luontopositiivinen matkailu toimii siis aktiivisesti luonnon hyväksi vahvistaen luonnon monimuotoisuutta ja parantaen elinympäristöjä osana merkityksellisten matkailutuotteiden tarjontaa.

Jokainen meistä jo ymmärtää, että luontoa ei saa saastuttaa, roskata tai vahingoittaa. Kaikki toki tiedämme, että lähi- ja luomuruoka sekä pienempi hiilijalanjälki säästävät luontoa. Mitä muuta voimme tehdä näiden valintojen lisäksi?

Katse luontoon, ei vain kulutukseen

Matkailukokemuksen pohjalla on aina jokin maa-alue, tilan metsä, ranta, kallio tai vaikkapa niityn reuna, jotka palvelevat yrityksen toimintaa. Niillä virkistytään joko toiminnallisesti tai maisemallisesti, niissä ottavat paikkansa palvelut ja niiden tuomien hyötyvaikutusten avulla yrittäjä luo kassavirtaa. Mutta miten voin parantaa näiden elintärkeiden maa-alojen luontoarvojen kehittymistä niiden optimitilaan – ei vain pitämällä alue samana tai hyvänä, vaan lisäämällä sen luontoarvoa, eli kasvattamalla luontopääomaa?

Jotta erinäiset käsitteet kestävyyden, positiivisuuden tai vaikkapa ekologisuuden kanssa ei jäisi pelkäksi sanahelinäksi, on ensiksi ymmärrettävä lähtötilanne; kun takalauta on tiedossa, voi alkaa parantaminen.

Kun lähtötilanne on selvitetty, voi alkaa parantaminen ja lisääminen

Jotta voi aloittaa ja lähteä petraamaan jotain osa-aluetta, on ihan ensimmäiseksi tiedettävä lähtötilanne. Mikä on se alusta ja pohja, josta ponnistetaan – mitkä ovat sen hetkiset omistamani / vuokraamani / käyttämäni maa-alueiden luonnontilan arvot ja miten määritän ja tunnistan ne?

Jos itselle ei ole tuttua luontoarvojen määrittäminen voit selvityttää ne asiantuntijalla. Luontokartoitus kertoo sen hetkisen ympäristön tilan ja biodiversiteettistrategia puolestaan luo toimintaohjeet sille, miten voit ylläpitää ja parantaa kunkin elinympäristön tai maisemallisesti arvokkaan alueen luonnollista kehitystä sille parhaaseen suuntaan. Biodiversiteettistrategia tarjoaa työkalun, jonka avulla opit huolehtimaan hallinnoimastasi maa-alasta luontopositiivisesti – et vain ylläpidä, vaan lisäät sen luonnon arvoa.  On hyvin olennaista ymmärtää lähtötilanne, sillä joskus paras teko, on olla tekemättä yhtään mitään.

Luontopositiivinen matkailu luo merkityksellisyyttä ja syventää luontosuhdetta

Luontopositiivinen matkailu avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Sen sitominen osaksi yritystoimintaa mahdollistaa uusia ansaintamalleja ja avaa ovia vaikuttavalle viestinnälle.

Alueellesi tehdyn biodiversiteettistrategian avulla voit tuotteistaa palveluja, joita vierailija voi toteuttaa – näin hänen matkailukokemuksensa on merkityksellinen. Ja merkityksellisyys on se, mitä tämän päivän matkailija etsii.

Kun kytket vierailukokemuksen luontopositiivisuuteen ja annat asiakkaalle mahdollisuuden osallistua luontotyöhön, tai kerrot miten heidän vierailunsa tukee paikallista luonnonhoitoa, luot positiivisen kehän. Kehän, jota pyörittävät ja josta ammentavat niin vierailija (omalla työllään ja mahdollisesti myös viestinnällään), sinä yrittäjänä, sekä etenkin luonto ja sen elonkirjo.

Ja se jos mikä on positiivista.

Lisätietoja:

Hanna Westerlund
Maisema- ja ympäristöasiantuntija, NEUVO ympäristöasiantuntija
ProAgria Etelä-Suomi/Etelä-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset, Pirkanmaa
hanna.westerlund@proagria.fi
p.050 5605957